Uitleg project

28 juli 2017 - Palmerston North, Nieuw-Zeeland

We gaan vooral werken aan één project. Een tijdje terug is hier een fietsergometer gebouwd voor het baanwielrennen. Deze ergometer bootst het startgedrag na van een baanwielrenner op een fixed gear fiets. Een fixed gear fiets is een doortrap fiets en heeft dus maar één versnelling. Deze fiets wordt bij het baanwielrennen gebruikt. Bij zo’n soort fiets maakt het veel uit welk lichaamsgewicht je hebt. Om de ergometer voor elk lichaamsgewicht goed in te kunnen stellen is er een gearbox (versnellingsbak) op de ergometer bevestigd. Ons doel is om de ergometer en dan vooral de gearbox zo in te stellen dat deze overeenkomt met de werkelijkheid van het baanwielrennen.

De ergometerDe gearboxWiel van de ergometer

We hebben hiervoor naast de ergometer de beschikking over een fixed gear fiets, de vergelijkingsfiets. Op beide fietsen kunnen speciale cranks worden bevestigd die de krachten meet die de wielrenner op de pedalen uitoefent tijdens het fietsen.

Ons deel van het labDe speciale cranks

Wij moeten testen gaan doen met wielrenners met een verschillend gewicht op de vergelijkingsfiets en op de ergometer om zo de ergometer gelijk te kunnen stellen aan de realiteit van het baanwielrennen.
Voordat we kunnen beginnen met deze testen zullen er eerst nog een aantal problemen opgelost moeten worden waar we de komende tijd druk mee zullen zijn.

Denice aan het fietsen op de fixed gearData aan het uitlezen