Zon, Berekeningen, eerste proeftest en een echte Nieuw-Zeelandse maaltijd

25 augustus 2017 - Palmerston North, Nieuw-Zeeland

Maandag waren we op tijd op de universiteit om een lecture te volgen, waar ik erg veel zin in had. We kwamen binnen, maar ze bleken een toets te hebben. Teleurgesteld gingen we naar onze eigen kamer.  We hadden ‘s middags een afspraak met Phil en Matt Miller. Matt gaat ons ook helpen met het project waar dat nodig is. Dinsdag hebben we samen met Phil een Matlab programma geprogrammeerd zodat we straks kunnen berekenen met welk lichaamsgewicht je welke versnelling op de ergometer nodig hebt. Verder hebben we de omtrek van de wielen en de diameter van de wielen berekend en hebben we het aantal tandjes van de tandwielen bepaald.
’s Avonds waren we uitgenodigd bij Trish samen met Eve en Richard van de Science expositie. Speciaal voor ons had ze een typisch Nieuw-Zeelands gerecht gemaakt. We aten geroosterde lam (met een mint sausje) met pompoen, kumura, aardappel, broccoli, bloemkool, ui en aubergine. Hierna hadden we nog heerlijk ijs (fig and Manuka honey) en afgesloten met wat kaasjes. Het was echt heel gezellig! Ik vind het heel leuk om mensen op deze manier te ontmoeten en te worden uitgenodigd. Als bedankje voor het helpen bij de Science expositie kregen we nog een reep Whittakers chocolade. We horen al een maand dat dit het beste merk chocolade is van Nieuw-Zeeland. Met een nog volle maag zijn Denice en ik nog sterren wezen kijken bij de rivier. Je kunt hier namelijk de Melkweg zien. We hadden onze kruik onder onze jas gestopt voor wat warmte.

Sterren kijken

In de rest van de stage week hebben Denice en ik een nog document opgesteld waarin straks alle informatie over de proefpersonen opgeschreven kan worden. Hierbij moet je denken aan lichaamsgewicht (belangrijkste), lichaamslengte, geslacht, leeftijd, blessures en fiets ervaring. Denice en ik hebben ook nog wat geoefend met de opstelling, want vrijdag hadden we een proeftest op de planning staan.
Maandag en donderdag avond heb ik nog getraind bij de atletiekclub. Eerst zou ik voor een heel jaar moeten betalen en dat vond ik de trainingen niet waard, maar dat hoeft gelukkig niet meer. De trainingen zijn nog steeds wel raar en kort. Maandag was de hele training ongeveer onze warming up. Donderdag trainde ik voor het eerst in een leuke groep met allemaal twintigers. We hebben 3x200 meter gedaan. Ook deze training was kort, maar wel leuk. ’s Avonds hebben we echte Hollandse pannenkoeken gemaakt met ham en kaas. Een rare combinatie vinden ze dat hier.

Hollandse pannenkoeken

Vrijdag hadden we dus onze test. Aangezien we bij de echte test gebruik gaan maken van 4/5 onderzoekers hadden we ook een proefpersoon geregeld. Onze proefpersoon was Joe, een PhD student uit Taiwan. Maar hij bleek al snel niet onze geschikte proefpersoon te zijn. De fiets is iets anders dan een normale racefiets, maar dat valt allemaal wel mee. De cranks zijn langer en hebben daardoor een overlap met het wiel, de rem zit op een andere plaats en je voeten worden volledig vastgezet. Joe had even tijd om de fiets te leren kennen. Hij zag er al onzeker uit. Na een paar seconden begon hij al van paniek te schreeuwen dat we hem moesten stoppen. Phil rende ruim 60 meter achter hem aan om hem te stoppen. Hij leek net een klein kind die voor het eerst gaat fietsen. Geen geschikte proefpersoon dus… Ik had erg veel zin in deze test gehad omdat we dan weer een stap dichter bij ons einddoel komen. Gelukkig wilde Matt nog een aantal keer fietsen zodat we toch nog wat konden testen. De test bestaat uit een weg van 200 meter. Aan de start wordt de renner vastgehouden zodat hij een goede start kan maken. Hier wordt ook het programma op de laptop gestart die de data van de cranks opneemt. De laptop wordt vervolgens in de camelbak gedaan en is het aan de renner om voor 200 meter zo snel mogelijk te rijden. Aan de overkant staat een onderzoeker die het programma op de laptop vervolgens weer beëindigt. Aan de hand van deze test moeten we nog aan een aantal dingen werken. We hebben een langere kabel nodig (voor langere mensen) en we vragen de proefpersonen om hun eigen klik pedalen met schoenen mee te nemen.

Andere foto's van deze week:
ZonsondergangUniversiteitHardlopen bij de uniManawatu river