Vulkansich weekend in Taupo

27 augustus 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Na de test was het tijd om naar Taupo te gaan. We vertrokken al om 12 uur met onze backpack in de bus naar het centrum. Hier moesten we nog even wachten op de bus die ons naar Taupo zou brengen. We hebben heerlijk in de zon gezeten, het voelde net als zomer. Volgens mij heb ik nog niet verteld dat het deze hele week heel mooi weer was. De bus bracht ons in ruim 3 uur naar Taupo. Na 1 ½ uur hadden we heel mooi uitzicht over Mount Ruapehu. Dit is een stratovulkaan en niet actief meer. Later zagen we ook nog Mount Tongariro. Het is een apart gezicht om deze bergen opeens te zien. Je rijdt door een relatief vlak landschap en dan opeens zijn er een paar bergen. Heel anders dan in Europa. Ik denk dat dit komt door het vulkanisch landschap.

GeitenDaffodilsMount Ruapehu
Hierna reden we een hele tijd langs Lake Taupo. Dit is het grootste meer van Australazië. Toen we aankwamen in Taupo ging de zon bijna onder.
Lake Taupo - Denice

Die avond hebben we in de Pizzahut gegeten. Denice heeft daar een keer pizza gegeten met mozzarella in de korst en daar heeft ze het al de hele reis over, dus dat moest ik ook eens proberen. Het was erg lekker. Ik hete trouwens Onika (omdat ik de vrouw achter de kassa niet goed verstond en zij Oo Nienke). Hierna hebben we nog een nacht wandeling gemaakt.

Zaterdag werd ik om 7:00 wakker in het Finlay Jacks Backpackers Hostel. Het leukste hostel tot nu toe. Ik weet niet waarom, maar de sfeer is gewoon goed. We begonnen die ochtend met lopen, de Waikato River Hike. Het water van de rivier is op sommige plekken heel erg blauw. De route bracht ons langs het Spa thermal park. Dit zijn warmwaterbronnen door de vulkanische activiteit. Het stoom komt van het water af. Ik heb dit nog nooit eerder gezien (zondag hebben we hier lekker in gezeten, maar hierover later meer).

Hot water springs 1Hot water springs 2Waikato River

We liepen verder en kwamen uit bij de Huka Falls. Dit zijn watervallen en we zijn er bij één geweest. Het water kleurt hier weer heel mooi blauw. Het water heeft een smalle doorgang, aan het begin is de rivier 100 meter breed en bij de waterval wordt deze gedwongen tot 20 meter en heeft het een val van 20 meter. Huka is Maori voor schuim. Door het vallende water en de stroomversnellingen lijkt het een beetje op schuim. Zoals andere plekken waar wij zijn geweest, zijn deze watervallen ook gebruikt voor de verfilming van de Hobbit.

Huka falls 2Huka falls 3
We gingen verder naar onze volgende bestemming: Craters of the moon. Jammer genoeg begon het te regenen. We kregen gezelschap van een Chinese vrouw. We liepen verder over een saaie weg waar we haast niemand tegen kwamen. Ik had verwacht dat het wel wat toeristischer zou zijn. Na langer te hebben gelopen dan we van tevoren dachten kwamen we aan bij het park. Door de wolken en de regen was het contrast met de stoom van de kraters best wel klein. Maar het was nog steeds gaaf om te zien en te horen. Er waren namelijk ook modder kraters waar je de modder kon horen bobbelen en bij een enkele krater spoot de stoom er heel hard uit. De rotte eieren geur door de zwavel viel trouwens reuze mee. Omdat we helemaal nat en koud waren, was het soms best wel fijn om in de stoom van de krater te staan. Je voelde echt de warmte hiervan af komen.

Craters of the moon 1Craters of the moon 8Craters of the moon 3Craters of the moon 5Craters of the moon 7Craters of the moon 8

Hierna moesten we teruglopen naar Taupo, het was nog steeds aan het regenen en het bleek 2,5 uur lopen te zijn! Ik had hier helemaal geen zin in, maar het moest maar. Een vrouw van het park zei dat we konden proberen te liften. Achja niks op tegen om dat even te proberen (voor de eerste keer dat ik dit probeerde). En het lukte, bedankt Tim! Hij bracht ons in 15 min terug naar Taupo.

Vandaag (zondag) hadden we maar één doel. Chillen in de warmwaterbronnen van het Spa Thermal Park voordat onze bus zou vertrekken. We vonden een leuk, klein plekje waar we geen last hadden van andere mensen (oké er waren wel een paar Chinezen die foto’s van ons wilde maken). Het was zo lekker! Het water was zo warm. Het was buiten 12 graden, maar ik heb het helemaal niet koud gehad. Ik heb echt genoten! Tijdens het teruglopen voelde ik me nog helemaal ontspannen. Ik mis wel een beetje de warmte denk ik. Bij Brett thuis is het erg koud en hij heeft beperkt warm water, waardoor een lange warme douche ook niet mogelijk is.

Hot water springs 3Hot water springs 5Hot water springs 4

De rest van de dag hebben we in de bus gezeten, het was een rit van ruim 5 uur omdat de bus helemaal omreed.